Logisch redeneren, concrete meetkunde in historisch perspectief en actieve leerlingen zijn de doelstellingen. De opdrachten zijn van Frans van Schooten Jr. Die leefde in de 17de eeuw. Hij werkte als docent wiskunde aan de Ingenieursschool in Leiden. |
Meetkunde van Toen voor NuActuele opdrachten in de historische context van de 17de eeuw in de Republiek der Nederlanden |
In de filosofie zoeken mensen naar absolute waarheden, rechters willen een waterdicht bewijs voordat ze een verdachte veroordelen, geldschieters willen bewijs dat hun investering rendeert, wiskundigen willen zekerheid of iets altijd waar is. |
Met uw hulp kan dit lesmateriaal verbeterd worden.
Daarom vragen wij u en uw leerlingen of het aan de verwachtingen voldoet.
De enquêtes zijn opgesteld door Iris van Gulik-Gulikers bij haar onderzoek
naar lesmateriaal over de landmeter in de 17de eeuw.
Zij heeft daarbij gebruik gemaakt van enquêtes die geformuleerd zijn
door het Cito, Instituut voor Toetsontwikkeling: School vak beleving, uitsprakenlijst, belevingsschaal voor wiskunde. De vragenlijsten zijn door haar methodologisch getoetst op relevantie en samenhang.
Aan de deelnemers aan het onderzoek, vragen wij om, indien mogelijk, na afloop van de lessenserie het volgende terug te sturen. Omdat sommige browsers de pagina opmaak van dit document verstoren bij het afdrukken, staan deze formulieren ook als PDF op de website.
Enquêtes kunnen in 10 minuten afgenomen worden. Als daarvoor de tijd ontbreekt, kunnen ze ook afgenomen worden in de voorafgaande les of de daaropvolgende les.
|
![]()
|
Om de beginsituatie van de klas te kunnen bepalen verzoek ik u de volgende vragen te beantwoorden:
Docent: | ... ... ... ... | |
School: | ... ... ... ... | |
Klas: | ... ... ... ... | (klas waar de opdracht aan gegeven is) |
Opdracht: | ... ... ... ... | (nummer van de opdracht) |
Datum: | ... ... ... ... |
omcirkel wat van toepassing is | ||||||
1. Wat voor klassen geeft u les? | vmbo | havo | vwo | gymnasium | tto | |
2. Welke methode gebruikt u? | Moderne Wiskunde | Getal & Ruimte | Netwerk | ... ... ... ... | ||
3. Waar geeft u les in? | onderbouw | bovenbouw | ||||
4. Welke wiskunde geeft u? | A | B | C | D |
Docent: | ... ... ... ... | |
School: | ... ... ... ... | |
Klas: | ... ... ... ... | (klas waar de opdracht aan gegeven is) |
Opdracht: | ... ... ... ... | (nummer van de opdracht) |
Datum: | ... ... ... ... |
Zou u de volgende vragen willen beantwoorden naar aanleiding van de observaties in de klas?
Docent: | ... ... ... ... | |
School: | ... ... ... ... | |
Klas: | ... ... ... ... | (klas waar de opdracht aan gegeven is) |
Opdracht: | ... ... ... ... | (nummer van de opdracht) |
Datum: | ... ... ... ... |
Bij de antwoorden op deze vragen kunt u een algemeen oordeel achteraf geven/
Naam: | ... ... ... ... | Klas: | ... ... ... ... | J / M: | ... ... ... ... | Datum: | ... ... ... ... |
Deze vragenlijst gaat over wat jij vindt van het vak wiskunde. Er staan allerlei uitspraken in die gaan over wiskunde. Geef zo eerlijk mogelijk aan in hoeverre jij het met de uitspraken eens of oneens bent. Het gaat om jouw eigen mening! | helemaal niet mee eens | niet zo mee eens | wel een beetje mee eens | helemaal mee eens |
Ik vind wiskunde een leuk vak. | O | O | O | O |
Op de één of andere manier kan ik wiskunde maar niet onder de knie krijgen. | O | O | O | O |
Ik denk dat je in weinig beroepen iets aan wiskunde hebt. | O | O | O | O |
Ik ben best goed in wiskunde. | O | O | O | O |
Het interesseert mij niet zo wat er in de wiskundelessen wordt verteld. | O | O | O | O |
Ik geloof dat wiskunde maar weinig nut heeft. | O | O | O | O |
Meestal begrijp ik wat er in de wiskundelessen behandeld wordt. | O | O | O | O |
Bij veel dingen die je iedere dag tegenkomt heb je wat aan wiskunde. | O | O | O | O |
Ik vind het fijn om zelf een wiskundevraagstuk op te lossen. | O | O | O | O |
Van ons wiskundeboek begrijp ik meestal niet zoveel. | O | O | O | O |
Ik vind getallensommen leuker dan verhaaltjessommen. | O | O | O | O |
Ik vind het nuttig om te leren hoe je wiskunde kunt toepassen. | O | O | O | O |
Ik ben niet gemotiveerd voor het vak wiskunde. | O | O | O | O |
Ik vind verhaaltjessommen (toepassingen) niet leuk. | O | O | O | O |
Wiskunde is een moeilijk vak. | O | O | O | O |
Ik heb een hekel aan sommen met alleen maar getallen. | O | O | O | O |
Ik maak het liefst praktische wiskundeproblemen. | O | O | O | O |
Ik vind de wiskundelessen vaak saai. | O | O | O | O |
Ik vind het nuttig om te weten wat je met wiskunde kunt doen. | O | O | O | O |
Ik maak het liefst 'kale' wiskundesommen. | O | O | O | O |
Vooral bij wiskunde ben ik blij als het lesuur voorbij is. | O | O | O | O |
Voor wiskundeproefwerken ben ik zenuwachtiger dan voor andere proefwerken. | O | O | O | O |
Ik merk aan andere vakken dat ik wat aan wiskunde heb. | O | O | O | O |
Wiskunde zal niet gauw een hobby van mij worden. | O | O | O | O |
Wiskunde is van belang om later een baan te krijgen. | O | O | O | O |
Voor wiskunde doe ik niet meer dan nodig is. | O | O | O | O |
Ik zou later best een baan willen waarbij je wiskunde gebruikt. | O | O | O | O |
Ik weiger veel vrije tijd aan wiskunde te besteden. | O | O | O | O |
Tijdens de wiskundelessen voel ik me haast nooit zenuwachtig. | O | O | O | O |
In je latere leven kun je best zonder wiskunde. | O | O | O | O |
Onze wiskundelessen zijn vaak boeiend en interessant. | O | O | O | O |
In mijn vrije tijd doe ik wel eens spelletjes die iets met wiskunde te maken hebben. | O | O | O | O |
Zonder wiskunde zou het op school veel leuker zijn. | O | O | O | O |
Bij wiskunde ben ik banger om fouten te maken dan bij andere vakken. | O | O | O | O |
Wiskunde hangt mij meters de keel uit. | O | O | O | O |
Buiten school heb je weinig aan wat je in de wiskundelessen leert. | O | O | O | O |
Ik maak wel eens meer huiswerk voor wiskunde dan we opgekregen hebben. | O | O | O | O |
In de wiskundeles gaat de tijd snel voorbij. | O | O | O | O |
Het grootste gedeelte van de wiskunde kun je later goed gebruiken. | O | O | O | O |
Ik houd me ook in mijn vrije tijd wel eens met dingen uit de wiskunde bezig. | O | O | O | O |
Ik voel me zeker van mezelf wanneer ik een beurt krijg met wiskunde. | O | O | O | O |
Eigenlijk zou ik liever geen wiskundelessen volgen. | O | O | O | O |
Naam: | ... ... ... ... | Klas: | ... ... ... ... | J / M: | ... ... ... ... | Datum: | ... ... ... ... |
Deze vragenlijst is bedoeld om erachter te komen wat je van de geschiedenis van de wiskunde vindt. Geef weer zo eerlijk mogelijk aan in hoeverre jij het met de uitspraken eens of oneens bent. Het gaat om jouw eigen mening! | helemaal niet mee eens | niet zo mee eens | wel een beetje mee eens | helemaal mee eens |
Ik vind wiskunde minder leuk door het gebruik van de geschiedenis. | O | O | O | O |
Door het gebruik van de geschiedenis begrijp ik de wiskunde beter. | O | O | O | O |
Door het gebruik van de geschiedenis snap ik beter in welke beroepen je wiskunde nodig hebt. | O | O | O | O |
Door de geschiedenis van de wiskunde worden mijn wiskundecijfers lager. | O | O | O | O |
Door het gebruik van de geschiedenis vind ik wiskunde interessanter. | O | O | O | O |
Ik zie het nut van wiskunde beter in door het gebruik van de geschiedenis. | O | O | O | O |
Door het gebruik van de geschiedenis begrijp ik de wiskunde minder goed. | O | O | O | O |
Door het gebruik van de geschiedenis snap ik beter wat het nut is van wiskunde. | O | O | O | O |
Door het gebruik van de geschiedenis vind ik het oplossen van wiskundevraagstukken minder leuk. | O | O | O | O |
Wiskunde wordt makkelijker als je weet waarom en hoe het vroeger gebruikt werd. | O | O | O | O |
Ik vind het gebruik van de geschiedenis in wiskundelessen nuttig. | O | O | O | O |
Ik vind het nuttig om te weten hoe men vroeger wiskunde toepaste bij het oplossen van problemen. | O | O | O | O |
Door het gebruik van de geschiedenis ben ik meer gemotiveerd voor wiskunde. | O | O | O | O |
De geschiedenis van de wiskunde maakt wiskundelessen afwisselender. | O | O | O | O |
Ik vind wiskunde moeilijker door toevoeging van problemen van vroeger. | O | O | O | O |
Door het gebruik van de geschiedenis worden wiskundelessen minder leuk. | O | O | O | O |
De geschiedenis geeft een positieve toevoeging aan de wiskundelessen. | O | O | O | O |
Ik vind de wiskundelessen saaier door het gebruik van de geschiedenis. | O | O | O | O |
Ik vind het niet nuttig om te weten hoe wiskunde vroeger werd gebruikt. | O | O | O | O |
Wiskunde is minder boeiend door het gebruik van de geschiedenis. | O | O | O | O |
Docent: | ... ... ... ... | (naam interviewer) |
School: | ... ... ... ... | |
Klas: | ... ... ... ... | (klas waar de opdracht aan gegeven is) |
Opdracht: | ... ... ... ... | (nummer van de opdracht) |
Datum: | ... ... ... ... | |
Leerling: | ... ... ... ... |